SSVP Finland Oy-logo

Sähkösuunnittelu, valaistussuunnittelu, tietoturvakonsultointi ja sähkötyön valvonta

Sähköautojen latauspisTeet

Taloyhtiöissä pohditaan, miten ladata yleistyvät sähköautot: puolinopea latauspiste usein järkevin

Sähkösuunnittelu, sähköautojen latauspisteet

Kuka maksaa, miten ja millainen latauspiste sähkö- ja hybridiautoille olisi järkevin hankkia? Keskustelu käy kuumana taloyhtiöissä. Hankalilta tilanteiltakaan ei ole vältytty, jos asukas on hankkinut ladattavan sähköauton varmistamatta etukäteen latausmahdollisuutta. Jyväskylässä tehdyn selvityksen mukaan hidas latauspiste on edullisin ja nopein toimittaa, mutta puolinopea on usein järkevin ja pitkällä tähtäimellä kustannustehokkain vaihtoehto.

– Jos auto haluttaisiin ladata vaikkapa 15 minuutissa, se olisi jo verrattavissa auton tankkaukseen, jota huoltoasemat tai kauppakeskukset tarjoavat. Taloyhtiöiden ei ole kovin järkevää lähteä varustamaan asuntokohtaisia latauspisteitä tällaisilla kaikkein nopeimmilla ratkaisuilla. Yleensä olemassa oleviin sähköliittymiin ei voisi nopeita latauspisteitä laittaakaan ilman kallista investointia, SSVP Finlandin toimitusjohtaja Kari Ojala sanoo.
Yhtiö selvitti vaihtoehtoja sähkö- ja hybridiautojen lataamiseksi Jyväskylän Sulkulanpirtin 15 rivitaloasuntoa käsittävälle asunto-osakeyhtiölle vuodenvaihteessa. Selvityksessä todettiin, että taloyhtiöissä olisi järkevintä keskittyä lämmitystolppien muuttamiseen joko hitaiksi tai puolinopeiksi latauspisteiksi riippuen siitä, kumpaan asukkaat haluavat investoida. 


– Esimerkiksi tässä jokaisella asukkaalla on valmiina oma autokatospaikka, jolloin olemassa olevat lämmitystolpat on mahdollista muuttaa kohtuullisin kustannuksin joko hitaiksi tai puolinopeiksi latauspisteiksi. Tällöin myös sähköluenta tulisi samaan pisteeseen asunnon kanssa ja laskutus pystyttäisiin kohdistamaan tasapuolisesti – koostuipa lasku sitten sähköauton latauksesta tai auton lämmityksestä. Jokaisella asukkaalla olisi hidas latauspiste heti käytettävissä, ja jos yksittäinen asukas haluaisi hankkia puolinopean latauspisteen, niin sekin onnistuu helposti omalle autopaikalle, Ojala toteaa.


Hidas lataus onnistuu helposti, mutta se ei riitä täyssähköautoille

Sulkulanpirtin isännöitsijä Jukka Nygrenin mukaan kyselyjä sähköautojen latausmahdollisuuksista tulee jo ripotellen.
– Meillä J&J Isännöinnissä kohteita on neljäkymmentä, joista kuudessa on nyt hybridiauto hankittuna. Tarve kasvaa käytännössä kuitenkin jatkuvasti. Siinä on haastetta, lähdetäänkö kerralla investoimaan enemmän ja hankitaan valmius kaikille, vai haluaako taloyhtiö toteuttaa näitä yksitellen, Nygren sanoo.
Ensimmäinen askel on yleensä kartoitus, jossa selvitetään kuhunkin kohteeseen sopivia vaihtoehtoja. 


– Kartoitus on ollut mieluinen, sillä epäilyjä on oman sähköverkon kapasiteetista, miten se kestää, jos hybridejä ja varsinkin sähköautoja alkaa tulla, mitä tällainen käytännössä tarkoittaa ja tulee maksamaan. Kevyin ja edullisin vaihtoehto eli sähkötolppien muuttaminen yksittäin hitaiksi latauspisteiksi ja varustaminen erillisellä sähköluennalla on lähes missä tahansa taloyhtiössä mahdollista, mutta se toimii periaatteessa vain hybridiautoilla. Se ei täyssähköautoissa toimi. Kaikki muut vaihtoehdot on kartoituksen ja sähköverkon kautta selvitettävä, Nygren toteaa.

Tilanne voi tulla eteen yllättävän nopeasti

Liikennekäytössä olevien sähkö- ja hybridihenkilöautojen määrä on Traficomin mukaan lähes kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana. Yhteensä ladattavia
hybridihenkilöautoja oli viime vuonna Suomessa liikennekäytössä jo 24 704 ja täyssähköautoja 4661.

– Ollaan murrosvaiheessa. Nyt kun täyssähköautojenkin hinnat ovat alkaneet tippua, niiden lataustarpeet voivat tulla taloyhtiöissä eteen yllättävänkin nopealla
aikataululla. Latausvalmius voi olla yksi valintakriteeri potentiaalisella asukkaalla ja sillä voi olla asunto-osakeyhtiön ja yksittäisen asunnon arvoonkin
vaikutusta, Ojala arvio.

Taloyhtiön ei kuitenkaan välttämättä kannata muuttaa kaikkia lämpötolppia sähköautojen latauspisteiksi, vaan edetä kustannustehokkaasti ja järkevästi – luoda valmius
sille, että niitä voidaan hankkia helposti aina tarpeen mukaan.

– Jotta autojen latauksen sähkönkulutus jakautuisi osakkaiden kesken tasapuolisesti, kannattaa latauspisteelle liittää aina oma mittariluenta. Järkevintä olisi saada latauspisteen sähkönkulutus samaan asunnon mittauksen kanssa. Kaikissa osakeyhtiöissä tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, joten latausratkaisun toteutustapa tulee arvioida aina rakennuksen ja sen olemassa olevien autopaikkojen mukaan, Ojala sanoo.

Nopeiden pikalatauspisteiden hankintaa taloyhtiöille en tässä vaiheessa suosittele. Sähköautot tulevat varmasti yleistymään, mutta sitä en lähtisi ennustamaan, onko tilanne jatkossa se, että meillä on sähköautoissa isot akut vai tuotetaanko sähkö jollain muulla tavalla, kuten vaikkapa vedyllä, jolloin lataustarve ei tulevaisuudessa
olekaan kovin suuri, Ojala pohtii.


Kuvassa vasemmalla taloyhtiön hallituksen jäsen Pekka Oksanen, keskellä SSVP:n Kari Ojala ja oikealla isännöitsijä Jukka Nygren tarkastelevat taloyhtiön autopaikkoja.
 

Lue myös vertailu: Bensa- vai sähköauto