SSVP Finland Oy-logo

Sähkösuunnittelu, valaistussuunnittelu, tietoturvakonsultointi ja sähkötyön valvonta

BENSA- VAI SÄHKÖauto

Kustannusero yllättää ja mielen mentaalimuutos ihmetyttää

Hankin vajaa kaksi viikkoa sitten Volkswagen E-UP sähköauton ja innostuin vertailemaan kustannuksia vastaavaan VW Move UP! bensamalliin. Kustannusero yllätti niin hankintahinnassa kuin kulutuksessakin. Uuden E-UP!:in saa kampanjaetuna noin 17900 eurolla ja Move-UP!:in hinta on noin 15900 € eli hintaero on vielä 2000 € bensa UP!:in hyväksi. Yllättäväksi hintaeron teki kuitenkin autojen leasing -hinnoittelu. Kolmen vuoden sopimuksella Move-UP!:in kuukausimaksu on 277 €/kk ja E-UP!:n 261 €/kk eli sähköauton hankinta leasingilla on bensa-autoa edullisempi. Myyjän mukaan hintaeroa E-UP!:in hyväksi selittää pidempi huoltoväli ja sähköauton arvon parempi säilyvyys.

Sen lisäksi, että sähköauton saa edullisemmin, on huomion arvoista myös sen käyttökustannukset. Kolmen vuoden aikana kustannusero E-UP!:in hyväksi on kokonaisuudessaan lähes 2400 euroa. 


Vertailutaulukko *):

*) Autojen hinnat myyjältä - K Caara Leasing M-paketti, 36kk 10 000 km/vuosi
Bensa-auto: Volkswagen up! move up! 1,0 44 kW (60 hv).
Sähköauto Volkswagen up! e-up! Style 61 kW autom. (VW kampanjaetu 4000 € + 2000 € hankintatuki)

Vakuutushinta on oletuksena sama. Vertailussa ei ole huomioitu ajoneuvoveroa, joka on myyjältä saadun tiedon mukaan E-UP!:ssa noin 30 €/vuosi edullisempi. Ajoneuvojen keskikulutukset valmistajan ilmoituksen mukaan. Sähkön keskihinta on laskettu 12 snt/kw ja bensiinin keskihinta 1,5 €/l mukaan.


Edullista liikkumista tunnusomaisilla rajoitteilla

Insinöörihän ei yleensä usko, ennen kuin itse kokeillee. Kahden viikon käyttökokemuksen perusteella voin kuitenkin yhtyä sähköautoilun yleisesti tunnistettuihin etuihin ja haittoihin. Taajamakäytössä työmatkat ja kauppareissut taittuvat mukavasti sähköautolla. Normaali pistorasialataus riittää varsin hyvin täyttämään auton akun yölatauksella ja näin pakkaskeleillä täyteen ladatun akun noin 180 km toimintasäde on varsin riittävä päivittäisessä ajossa. Perheen kakkosautoksi sähköbiili on mitä mainioin ajopeli, jonka sähkömoottorin hiljainen suhina vetää hymyn huulille ja mielen kiitolliseksi, kun luonto säästyy CO2 päästöiltä.


Pidemmät matka-ajot sähköautolla eivät ole kiireiselle kulkijalle luotuja. E-UP!:in autonhakureissu Salosta Jyväskylään kesti noin 6,5 tuntia kahdella välitankkauksella. Perinteisillä polttomoottoriautoilla samainen noin 300 km matka olisi taittunut puolet nopeammin. Toisaalta pitkää matkantekoaikaa selittää se, että pihinä perheenisänä yritin säästää kuluissa ja tartuin Lempäälän Ideaparkin tarjoukseen ladata autoa ilmaiseksi puolinopealla latauspisteellä. Kahden tunnin latauksen jälkeen mittari näytti 158 ajomatkaa ja navigaattori ilmoitti kotimatkaksi 156 km. Kyllähän tuolla pitäisi kotia päästä, mutta Oriveden kohdalla päätin ladata vielä varmuuden vuoksi ABC:n pikalatauspisteellä. Jyväskylän ja Tampereen välillä ei nimittäin muita latauspisteitä olisi tarjolla. Noin puolessa tunnissa pikalaturi syötti akkuihin 65 km lisää menoenergiaa ja saatoin ajella kotiin huolettomasti. 


Tulipa samalla huomattua, että pikalatauspisteen hinnoittelu kotilataamiseen verrattuna on varsin arvokasta. Veloitusperusteena on aika: 0,20 €/minuutti. Puolessa tunnissa laturi tuotti 9 kW sähköenergiaa auton akkuihin, jolloin yhden kWh hinnaksi muodostui 0,66 €/kWh (normaalisti sähkön keskihinta on noin 0,12 €/kWh). Kiire on kallista, totesi hyvä ystävä, kun hintaeroa hänelle selvitin. 

Hassua miten ihmisen suhtautuminen asioihin voi muuttua

Lopuksi on vielä kerrottava sisäisessä minässäni tapahtunut mentaalinen muutos. Tyypilliseen suomalaisen miehen tapaan olen aina inhonnut kauppareissuja - puhumattakaan käyskentelemistä rakkaan vaimoni perässä ostoshelvetiksi kutsutuissa kauppakeskuksissa. Toissa päivänä tajusin viihtyväni kaupan hyllyjen välissä etsien syntymäpäivälahjaa 50 -vuotispäiviä viettävälle kaverille, ilman pakonomaista halua päästä mahdollisimman nopeasti pois. Olin pysäköinyt E-UP!:in ilmaiselle latauspisteelle ja mieli hykerteli, kun tiesin jokaisen minuutin täydentävän pienen kauppakassin energiavarantoa – ilmaiseksi. Samalla muistin, että olin reilu viikko sitten viettänyt kaksi tuntia täysin ahdistumatta Idea Parkissa. 

Kirjoittaja: Kari Ojala